Czym kierować się przy wyborze i komponowaniu szablonu, kiedy publikujemy długie teksty na blogu?
Przede wszystkim należy mieć na uwadze to, że czytelnik będzie spędzał na blogu dużo czasu, zatem szablon musi zapewniać odpowiedni komfort czytania i nie rozpraszać. W takim wypadku wygląd bloga powinien być „skoncentrowany” na poście. Poniżej znajdują się zasady, które to „skoncentrowanie” zapewniają.
Spis treści
- Kolumny
- Widgety
- Nawigacja
- Szerokość tekstu i marginesy
- Formatowanie tekstu
- Pogrubienie i pochylenie
- Wielkość i krój czcionki
- Wyrównywanie tekstu i interlinia
- Kontrast i kolory
- Tło bloga
- Podsumowanie
Kolumny
Kolumny boczne w szablonie mogą rozpraszać przy czytaniu, dlatego zdecydowanie odradzam stosowanie szablonów z dwoma kolumnami bocznymi. Najlepiej wybrać z jedną kolumną boczną [przykład szablonu] i to umieszczoną po prawej stronie treści posta [przykład szablonu]. Ze względu na to, że czytamy od lewej do prawej, kolumna po prawej stronie będzie mniej rozpraszać niż ta po lewej. Jeżeli to jest możliwe, radziłabym zrezygnować z kolumny na rzecz stopki bloga [przykład szablonu] lub też korzystać z szablonu, który ma schowaną kolumnę boczną [przykład szablonu].
Widgety
W kolumnie nie może być ich zbyt wiele, a te, które zdecydowaliśmy się wykorzystać, powinny być stonowane i nie rzucać się w oczy. Nad tekstem nie powinno też znajdować się za dużo widgetów [przyklad szablonu], ponieważ czytelnik może zniechęcić się długim przewijaniem strony, by zapoznać się z tekstem głównym i zrezygnować z lektury. W stopce nie ma limitu na ilość widgetów, ale wiadomo, że co za dużo, to niezdrowo [przykład szablonu].
Nawigacja
Ważne jest, aby zapewnić czytelnikowi łatwy dostęp do „spisu treści” lub innej formy umożliwiającej wybór pozostałych treści na blogu, zwłaszcza jeżeli mamy do czynienia z tekstem wieloczęściowym. Widoczne i odpowiednio wyróżnione przyciski pozwalające na zmianę starszych/nowszych postów również bardzo się przydadzą.
Szerokość tekstu i marginesy
Post nie powinien być zarówno zbyt wąski, jak i szeroki. Przy nienaturalnie wąskich postach nasze oczy za często muszą przeskakiwać do nowej linii, przez co szybciej się męczą. Przy za szerokich postach nasz wzrok pokonuje daleką drogę od lewej do prawej, do czego też nie jest przyzwyczajony.
Szerokość powinna być uzależniona od liczby znaków w linii. Przyjmuje się, że najlepszy komfort zapewnia około 8-10 wyrazów w jednym wersie, ale trudno sobie wyobrazić, aby ktoś to liczył, dlatego w przybliżeniu można przyjąć, że szerokość posta powinna się mieścić w granicach około 40-65% szerokości ekranu przy dużych rozdzielczościach. 40% dla małej wielkości fontu, 65% dla dużej.
Marginesy są istotne zwłaszcza wtedy, gdy treść posta ma obramowanie lub tło różniące się nieco od głównego tła bloga. Wówczas odległość tekstu od krawędzi powinna wynosić minimum 20px, aby tekst czytało się bez utrudnień [przykład szablonu].
Formatowanie tekstu
Oczywistym jest, że długi tekst powinien posiadać akapity, aby ułatwić czytelnikowi skupienie się na treści i orientację w nim. Poza tym wskazane jest stosowanie wyraźnych podtytułów w tekście, które także wpłyną pozytywnie na jego organizację. To przydatna rzecz w przypadku publikacji pamiętników czy tekstów pisanych narracją piewszoosobową tudzież jeśli narrator jest zmienny.
Pogrubienie i pochylenie
Zaleca się ograniczenie w tekście pogrubień i pochyleń do minimum; powinny one mieć miejsce wyłącznie w przypadkach, gdy jest to uzasadnione treścią (np. retrospekcja, myśl bohatera w narracji trzecioosobowej, sen, treść listu czy didaskalia w dramacie). Tym bardziej jeżeli pogrubienie i kursywa są w szablonie dodatkowo sformatowane, na przykład mają inny kolor i/lub tło niż reszta tekstu. W takich wypadkach należy albo zrezygnować w ogóle z pogrubień i pochyleń, albo z szablonu, chyba że oferuje on dostosowanie tych znaczników do potrzeb użytkownika.
Wielkość i krój czcionki
Absolutne minimum to 12px. Osobiście radziłabym stosować czcionki w rozmiarze 14-15 px albo nawet większym, jednak to wszystko zależy od kroju wybranej czcionki.
Czcionki szeryfowe na przykład Times New Roman są najlepszymi typami czcionek do czytania na papierze i wbrew pozorom nie zapewniają tego samego komfortu na ekranach elektronicznych! Aby zapewnić komfortowe czytanie na nośnikach elektronicznych, najlepiej korzystać z czcionek bezszeryfowych. (Jednak spotkałam się z osobami, które na ekranach nadal preferowały czcionki szeryfowe. Dlatego ten punkt nie jest obligatoryjny, ale jeżeli zamierzasz wybrać Times New Roman tylko dlatego, bo obiło ci się o uszy, że tak trzeba, to lepiej sięgnij po jakiś font bezszeryfowy).
I jeszcze jedno! Nigdy nie powinno się używać dla dłuchich tekstów czcionek niezawierających polskich znaków. Więcej na temat czcionek w szablonie możesz poczytać w tym artykule: [→ przejdź].
Wyrównywanie tekstu i interlinia
Treść postu najlepiej wyjustować. Inaczej sprawa się ma z wąskimi kolumnami. Im węższa kolumna, tym większa szansa, że lepiej będzie wyglądało wyrównanie tekstu do lewej, dlatego należy rozważyć obie opcje. Bez względu na domyślne formatowanie szablonu, wyrównanie można zmienić według gustu przy publikacji postu.
Interlinia z zasady im większa – tym lepsza. Minimum zapewniającym komfort jest wartość 1.4 i jest to domyślna wartość w Bloggerze, ale zaleca się stosowanie wyższych wartości, na przykład 1.7.
Kontrast i kolory
Kontrast pomiędzy kolorem tekstu a kolorem tła pod tekstem jest bardzo ważny. W przypadku ekranów istnieje możliwość nadużycia kontrastu. Przy białym tle lepiej kolor czcionki ustawić na ciemnoszary aniżeli czarny, ale przy tle jasnym, jednak już nie białym, czarny może pasować. Dobrym pomysłem jest ciemne tło i jasna czcionka [przykład szablonu]. Wówczas również nie powinno się opowiadać za skrajnymi opcjami (czarne tło i biała czcionka, ponieważ taka para męczy oczy) i zdecydować się na bardzo ciemne tło oraz jasnoszarą czcionkę lub ciemne tło oraz białą czcionkę. Kontrast nie może być też zbyt mały. Jeżeli na blogu publikowane są długie teksty, to szablon z czcionką o zbliżonym do tła odcieniu zdecydowanie nie nadaje się do wykorzystania.
Kolory w szablonie powinny być, jak zostało omówione wyżej, odpowiednio skontrastowane i stonowane. Zdecydowanie odradzam kombinacje ciemnego tła i czerwonej czcionki, bo to jest chyba najczęstszy i jeden z najgorszych błędów, z jakimi się spotykam. Taki kontrast utrudnia czytanie, a oczy zazwyczaj zaczynają boleć już po kilku akapitach. Nie sądzę, aby ktoś był w stanie przeczytać kilka stron Worda z takim wyglądem bez uszczerbku na zdrowiu. Ogólnie do ciemnego tła lepiej nie wykorzystywać kolorowych czcionek, ale białe bądź jasnoszare.
Tło bloga
Poza tłem znajdującym się bezpośrednio pod tekstem, które powinno być jednolite (najlepiej jednokolorowe), ważne jest też tło główne w szablonie. Zbyt intensywne może rozpraszać równie mocno jak boczna kolumna. Dlatego najlepiej na tło wybierać delikatne patterny [przykład szablonu] lub nieintensywne zdjęcia [przykład szablonu].
Podsumowanie
Może wydawać się, że zestaw tych zasad jest spory, jednak tylko dlatego, ponieważ każda z nich została dokładnie opisana. Zastosowanie ich w praktyce nie powinno powodować trudności zarówno w próbie zrobienia własnego szablonu przy pomocy Projektanta w Bloggerze, jak i przy wybieraniu gotowca.
Jeżeli natomiast nadal masz wątpliwości co do powyższych punktów, zawsze możesz skorzystać z gotowych i darmowych szablonów oferowanych przez WioskęSzablonów. Autorzy szablonów przywiązują dużą wagę do zachowania w swoich pracach wszystkich wyżej przedstawionych zasad, dzięki którym czytanie bloga staje się komfortowe. Przez to pobierający nie muszą się martwić powyższymi punktami. W zdecydowanej większości przypadków będą one spełnione, a pobrany szablon idealnie zaprezentuje treść bloga. A o to tu właśnie chodzi, prawda?
_________________
Artykuł powstał przy współpracy WioskaSzablonów oraz Wspólnymi Siłami.
Autor: Agata. Korekta, uwagi i rady: Skoiastel. Korekta wtórna: grabarz.